Tietoja
Tekijä ja vuosi
Thomas Nyqvist, 1995–1996.
Kokoelma
Valtion taideteostoimikunnan kokoelma
Tekniikka, materiaalit ja koko
Öljyväri kankaalle, 210 cm x 315 cm.
Teoskuvaus
Thomas Nyqvist (s. 1955) tunnetaan urbaaneja maisemia esittävistä suurikokoisista maalauksistaan. Hänen aiheensa edustavat eräänlaista tummasävyistä raunioestetiikkaa, joka vie katsojan viipyileville ja hylätyn tuntuisille teollisuusalueille ja purkutalojen tunnelmiin. Miljööt ovat usein sumuisia tai yön hämärään valoon verhottuja.
Nyqvist piti ensimmäisen yksityisnäyttelynsä Galleria Katariinassa Helsingissä vuonna 1981.
Vuosina 1992–1995 Nyqvist otti maalaustyönsä lähtökohdaksi 1700-luvulla eläneen italialaisen taidegraafikon Alberto Battista Piranesin mustavalkoisen grafiikan, jonka aiheet nousivat antiikin Rooman arkkitehtuurista. Nyqvist tulkitsi uudelleen Piranesin pessimistisiä visioita maan alle vajonneesta kuolleesta rauniokaupungista. Hän valikoi, muunteli ja teki Piranesin grafiikoista omia versioitaan.
Maalausten niukka ja pelkistetty väriskaala on saanut vaikutteita Andrei Tarkovskin elokuvista, joissa värejä ja valöörejä vaimentamalla ohjaaja pyrki heikentämään liian naturalistista todellisuusvaikutelmaa.
Valtion taidekokoelmaan kuuluva teos Nimetön on maalaus Nyqvistin Piranesi-sarjasta. Suurikokoinen maalaus kutsuu katsojansa mukaan maisemaan.
Nyqvist opiskeli Vapaassa taidekoulussa 1970-luvun lopulla ja on toiminut kuvataiteilijana viidellä vuosikymmenellä.
Kuvagalleria